Home > Div. Activiteiten > Vliegen > Hoe het begon

Even kort dan een verhaaltje !

Het leefde al lang in mij klom al op de wiegrand alvorens ik kon lopen (geintje)

wel op de daken en torens klimmen, jumpen en abseilen enz.

Het begon pas echt in 1986 de interesse voor de vliegsport.

Begonnen in 1987 met parachute springen op Teuge uit een vliegtuigje, brevetje halen en daarna gestopt wegens de komst van mijn zoon.

Na een jaar begon het toch weer te kriebelen maar mijn vrouw wilde eigenlijk niet meer hebben dat ik uit het vliegtuig sprong.

Toen ben ik over gegaan naar Parasailing Gelderland 1988/1990.

Ja nu dan met toestemming parasailing

Hier heb ik een hele leuke tijd beleeft.

Vele locaties bezocht waar we dan vlogen vaak ook op hoek van holland op de maasvlakte.

Diverse activiteiten hebben we beleeft zoals met een parachute laten optrekken,

achter een traktor, auto, jeep en of speedboot op het water waarna we dan verder vlogen en ergens weer landen.

Maar door de drukte die we hadden op ons veld met het helpen en het laten starten van diverse mensen, gasten en of leerlingen kwam het regelmatig voor dat we zelf niet meer konden vliegen die dag.

Nou dat gaat irriteren kan ik je zeggen.

Tevens kwam hier een abrupt einde aan door het tragische ongeluk van Gert Verwoerd.

De club is toen ook gestopt. Ik heb ook geen of weinig fotomateriaal van toen, zelfs van de feest avonden heb ik niks meer.

Ik ben toen in 1990 op zoek gegaan naar een mogelijkheid om zelf te kunnen vliegen.

Een heel klein vliegtuigje was er toen op de markt maar jammer genoeg boven mijn budget (toen 100.000 Gulden)

Toen ontdekte ik de rugmotor, merk "Pagojet" uit Zwitserland en daarna in Duitsland het merk "crazy plane".

Deze laatste was van een Hollander die in Duitsland een bedrijfje was begonnen.

Ik heb contact opgenomen en enkele weken later om precies te zijn 5-5-1990 vloog ik met zo'n Crazy Plane rond over Didam.

Met de wetenschap een van de eerste te zijn in Nederland.

Film (let op laden duurt even !

Toen begon er een mooie tijd zelf vliegen en niemand die me tegenhoud dacht ik.

Mag dat allemaal wel ?

Het ging lang goed tot dat er een politieman op de stoep stond.

Ik had op dat moment nog geen benul dat ik niet mocht vliegen.

Maar nu komt het, deze politieman ook niet.

Deze kwam echt uit belangstelling en wilde best eens mee vliegen en of komen kijken.

Nou dat is ook gebeurt.

Ja en toen ?

Toen kwam deze na een paar weken terug en met de melding dat het officieel niet mag in Nederland.

Daar ik door mijn activiteiten veel met de politie in aanraking kom kende ik hun eigenlijk allemaal bijna bij naam.

Hun opmerking was dan ook met ons zal nog wel niet zo'n vaart lopen, maar als ik met een andere op stap ben uit een ander district heb ik dit niet voor het zeggen, ik weet niet hoe een andere collega daar over denkt en handeld.

Ik heb nog een aantal malen gevlogen maar er was dan toch wel veel spanning.

Dus ja dan maar naar Duitsland daar werd het oogluikend toegestaan en op de maasvlakte maar dat is een eindje rijden.

Op zekere dag werd ik gebeld door de Vara televisie met de mededeling dat men gehoord had van mijn Crazy Plane.

Men wilde een opname maken samen met Jan Douwe Kroeske vliegend voor het programma Jules & Limited.

Dit kon ik niet doen, omdat ik geen opleiding had wilde ik dit risoco niet nemen en ook niemand anders laten vliegen met mijn spullen.

Ik heb toen contact opgenomen met een vliegschool en deze wilde wel voor de reclame, Jan en ons een opleiding geven.

Dit was SKYWAY Parapente in Nieuwekerk a/d ijsel.

Leuk toen hadden we er weer een brevetje bij voor schermvliegen


Daarna zijn de opnames gemaakt twee dagen in Belgie omdat je daar zo mag vliegen.

En later in het programma Jules & Limited op Veronika was het s'avonds op TV te zien.



Dus lekker vliegen over onze dorpen.

Af en toe voor de reclame en gewoon leuk over de activiteiten in Didam vliegen.

Dat ging dus van 1990 tot zo'n 2004 prima.

Daarna werd het allemaal wat minder door rug klachten.

Dan wel weer vliegen dan weer niet en een tijdje geheel gestopt.

Einde van mijn jonges droom dacht ik toen.

Maar er kwam na jaren weer een herstart voor het vliegen !

Rugoperatie achter de rug

In 2008 na een dubbele herniaoperatie die behoorlijk goed verlopen is

ben ik weer gestart met deze hobby.

Voorlopig maar weer met nog steeds dezelfde rug zak en shute

welke wel een aardige leeftijd had maar na controle nog prima mee ging

Kleine ombouw aan de motor en de normale jaarlijkse controle was het weer vliegen

In middels was er na 2004 e.a. gewijzigd het was mogelijk een brevet te halen maar het stond allemaal nog in de kinderschoenen.

Ik heb dat nog maar even naast me neer gelegd. Wat moet ik er eigenlijk mee.

Ik heb al een brevet schermvliegen en een bijna brevet parachute springen in op Teuge

Onderhand ook al wel meer dan 100 uur vlieg ervaring.

Wat zou ik nu nog willen? Kijk maar even op de filmpjes.

1 persoons

Film1 ook aan de prijs zo'n 12.000,- euro compleet

2 persoons

Film1 beetje duur 29.000,- euro compleet

Nog enkele filmpjes

Film, Film, Film, Film, Film, Film

Ja de prijs moet goed zijn en ik wil wel een uitvoering voor gewoon te kunnen vliegen

maar een fiets uitvoering lijkt me ook wel gaaf.

Ook zou ik best later wel iemand willen mee nemen dus een twee zitter is ook mooi.

Een combinatie van alles was het mooiste maar dat bestond nog niet dacht ik toen medio 2008 !

Ja maar nu wat maanden verder ( oktober 2009 ) ben ik weer verder gekomen.

Na veel lezen en veel internetten en forums bezoeken wordt je wijzer !

Bij toeval op een forum voor paramoteren vond ik mijn nieuwe aanwinst.

Het is niet goedkoper, de prijs ligt om de 13 á 14 duizend euro.

Maar het is wel universeler inzetbaar geworden.

De 3 keuzes !, 1 ervan zal het worden.

-1-

Gerald Bütner ben ik pas nog geweest in de buurt van Hannover.

Prima kerel heeft verstand van zaken en heeft me weer geholpen met mijn paramotor

welke ik voor op mijn rug heb om daar mee te vliegen.

Deze is gecontroleerd en in prima staat voor verkoop.

De trikes die hij heeft heten Crazy Plane 1 of 2.

Meer keuzes heeft hij niet ze zijn goed maar ook wel aan de prijs.

Ziet er goed uit verder geen bijzonderheden.

Ik heb een offerte meegenomen en ook van de trainingen die in mijn optiek veel te uitgebreid zijn.

Maar ze zijn wel goed, daar kun je wel een klein vliegtuigje mee besturen.

Dit was mijn eerste keus bekijk pagina voor fotoos.

-2-

Fresh Breeze een bedrijf in Zwitserland en een vertegenwoordiging in Oosterbeek hebben voor elke optie die ik zou willen een apparaat, de Flyke, de Bulli X, de Xcitor en een Skip One.

Ik heb voor een paar weken terug, (december 2009), samen met deze heer over Didam gevlogen en dit ook zelf mogen doen.

Dit leek me wel wat en alle opties zijn voor mij aanwezig bij deze firma.

De tweezitter is niet te betalen.

De training is eenvoudiger, je hoeft in Nederland minder te kennen om te mogen vliegen en een stuk goedkoper dan in Duitsland.

Ook hier een offerte mee genomen voor de Bulli-X en dit is nu mijn eerste keus geworden bekijk hiervoor de pagina. fotoos

-3-

Bij toeval ondekt door nog eens wat op de forums te snuffelen.

De Trio-star, een prive klein bedrijfje, heeft maar 5 stuks op voorraad en als deze verkocht zijn maakt hij de volgende serie.

Hij gebruikt alleen 4 takt motoren en tuned deze zelf.

Deze zijn ook rustig en aangenamere van geluid beter dan de snerpende twee takt motoren

Na tekst en uitleg is dit de enige die voldoet aan mijn wensen (wel wat duurder, gegevens staan op zijn site).

Hij zelf is in diverse landen landskampioen vliegen met verschillende apparaatuitvoeringen.

Hier ben ik ook een paar weken geleden geweest (oktober 2009) voor een zeer goed gesprek.

Hij is zeer rustig en weet het goed over te brengen terwijl ik hem regelmatig aan viel met de andere twee partijen.

Ik heb het apparaat gezien en enkele testen uitgevoerd daarna was ik om!

Dit is een apparaat met wel alle bovenstaande mogelijkheden

Standaard een normale trike op grote of kleine wielen. Lijkt op de bulli X van Fresh Breeze alleen meer stabiliteit.

Er is een ombouw kit te krijgen dan wordt het een fiets met 8 versnellingen. Lijkt op de Flyke van Fresh Breeze alleen veel stevigere wielen die niet gelijk afbreken bij een ruwe landing.

De uitvoering is geschikt voor een delta vleugel en voor een parachute vlucht.

En zeker heel mooi is de uitbreiding voor twee personen, dit is nog niet door de keuring maar dat komt nog wel.

Dit is nu mijn eerste keus geworden bekijk de pagina hier fotoos.

Verder had hij wel een goede opmerking "je gaat er eerst mee vliegen, je koopt toch ook geen auto als je er niet in gereden hebt".

Maar ik had natuurlijk nog nooit alleen gevlogen in een trike.

Wel heb ik ervaring met parachute springen uit vliegtuig en parasailing aan een lier of achter auto of boot en dan ook natuurlijk met mijn eigen motor op mijn rug maar nu echt alleen in een trike vliegen.

wat gaat het worden ?

De keuze wil ik gaan maken in begin 2010 nadat al mijn cursussen achter de rug zijn.